Lakukanlah sesuatu untuk menambah NILAI kehidupan & menyelesaikan MASALAH ramai orang & bukan menginginkan pujian sanjungan ramai orang.
~ Khalid Al-Walid ~

Sabtu, 17 Mac 2012

kisah Thariq bin Ziyad...

di sini khai ingin mengambil satu kisah daripada seorg pejuang islam yg bernama Thariq bin ziyad... beliau merupakan seorg penakluk Sepanyol, bumi Andalusia . kisah penklukan beliau sangat menakjubkan dan wajar dijadikan suri teladan.   serangan tu bermula kolu x silap khai pada hari isnin (3 mei 711MK). mase tu thariq membawa lebih kurang 7000 anggota pasukan menyeberangi selat yang membelah benua Afrika dan Eropah dengan armada kapal. 
Setelah mendarat, Thariq mengumpulkan seluruh anggota pasukannya di sebuah bukit karang yang kini dikenali sebagai “Gibraltar” (Jabal Thariq = bukit Thariq). Dari bukit karang inilah Thariq  memerintahkan pasukannya membakar seluruh armada kapal yg baru saja mereka guna untuk menyeberangi selat Afrika-Eropah. Lantas, sang panglima gagah berani ini menyampaikan ucapan luarbiasanya kpd

seluruh anggota pasukannya; 


“Wahai seluruh pasukan, ke mana lagi kalian akan lari? Di belakang kalian laut, dan di depan kalian adalah musuh. Demi Allah, satu-satunya milik kalian saat ini hanyalah kejujuran dan kesabaran. Musuh dengan jumlah besar dan persenjataan lengkap telah siap dihadapan kalian. Sementara senjata kalian adalah pedang. Perajuritku yang gagah berani, kalian punya pilihan, apakah kalian mahu lari sebagai pengecut dan tenggelam dilautan atau kalian memgikut jejakku. Mari kita mencapai kemenangan besar itu.”
 


apa yg anda semua fikirkan daripada kata2 seorg panglima islam tersebut? menarik bukan? thariq ternyata yakin dengan matlamat beliau. beliau juga membuat sedemikian untuk menaikkan semangat juang askar2 beliau... tapi lihatlah hasilnya pasukan yang hanya brjumlah 7000 itu ternyata mampu mengalahkan seratus ribu pasukan Raja Roderic, raja terakhir Hispania yg berasal dari bangsa Visigoth, yg terkenal dgn sifat zalam dan sombong... 
 
                                                                                                                                                                          ~0110~
                                                                   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan